Hvis ikke du kan kommunikere dine budskaber effektivt får du aldrig succes som leder. Selvom du skal være dygtig til det tekniske i dit arbejde, er der ikke noget så vigtigt, som at kunne dele din viden med andre. Du vil i denne artikel få 3 værktøjer, som du kan tage i brug med det samme, og se øjeblikkelige resultater.

Fokuser altid på, hvad den anden person får ud af det

Den første ting du skal gøre for at kommunikere mere effektivt er at finde ud af hvad den anden person får ud af det du siger eller vil have dem til.

Mennesker tænker først og fremmest på sig selv før nogen anden. Dette gælder også folk der sætter alle andre foran sig selv. Personer der gør dette vælger at sætte andre foran sig selv af personlige årsager så som de bliver gladere, får positiv omtale eller en hel anden ting.

Måden du finder ud af hvad folk før ud af dit forslag, er at lære deres verden og situation at kende, og derefter fortælle hvad de får ud af det.

Et eksempel på dette kunne være at du har en medarbejder du vil have til at komme til tiden. Find ud af hvad der gør at personen kommer for sent, og hvordan det påvirker resten af deres dag. Forklar dem her efter hvordan de løser problemet der gør de kommer for sent, og hvordan denne ændring vil påvirke resten af deres dag.

 

Brug samme udtryk, som den du taler til

Den anden ting du kan gøre for at forbedre din kommunikation er at bruge samme sprog som den person der lytter til.

Mennesker kan bedre lide andre der taler og er ligesom dem selv. Udnyt dette ved at bruge deres talemåde.

Et eksempel på dette er hvis du taler med en person der er interesseret i at sejle så tal i deres termer. Hvis i har et mål, så omtal det som destination. Lederen er kaptajnen, firmaet er skibet osv. Det gør det sjovere at lytte på, og lettere at relatere til.

Du skal som leder derfor lære mere om dine medarbejdere og deres interesser, for at kunne gøre dette effektivt. Hvis du bruger denne metode vil du hurtigt få resultater og medarbejdere der bedre kan lide dig.

 

Skriv og tal i billedsprog  

Den tredje ting du kan gøre for at kommunikere bedre både når du taler og skriver, er at bruge billedsprog. Dette er især effektivt hvis du skal formidle et svært emne til nogen der ikke kender til emnet.

Et eksempel på hvordan du bruger billedsprog kunne være hvis du har en medarbejder, der hele tiden begår den samme fejl. Forklar ham at det han gør er at han hele tiden går ind i den samme mur, selvom døren er lige ved siden af. Det han skal gøre er at lede efter døren selv, eller spørge nogle andre om hvor døren er henne. Denne måde at beskrive et problem på er meget lettere at forholde sig til, hvorfor personen med større sandsynlighed finder en løsning.

 

Tag en uddannelse i kommunikation, hvis du vil være ekspert

Hvis du gerne vil være en ekspert kommunikation både skriftligt og mundtligt, vil en kommunikationsuddannelse være en god investering for dig. Her vil du lære en masse teknikker du kan tage med dig tilbage på arbejdet, som vil give dig succes både privat og erhvervsmæssigt. Hvis ikke du har råd på nuværende tidspunkt, så lån penge til det, hurtigt er tjent hjem igen.

Hvis du har lyst til at blive dygtigere til at kommunikere så klik her.