De seneste otte år er E-handlen i Danmark kun gået fremad og den danske E-handel har haft tocifrede vækstrater hvert år, hvilket også spås til at være en tendens, der fortsætter. Dette har medført, at der i løbet af årene er kommet flere og flere webshops til – hvilket til dels også er med til at skabe væksten.
Problemet med den stigende vækst, og bagsiden af medaljen, er, at der mangler arbejdskraft i branchen. En af årsagerne til dette er, at der som sådan ikke er en specifik uddannelse indenfor digital markedsføring samtidig med, at efterspørgslen på digitale kompetencer efterspørges af mange virksomheder. Flere og flere uddannelsesinstitutioner kommer med valgfag, men der findes endnu ikke en linje eller uddannelse, der fokuserer specifikt på området. Her kan det argumenteres for, at årsagen til dette er, at det stadig er et nyt felt og det er under konstant udvikling, så det kan være svært at sammensætte et uddannelsesforløb. Resultatet af dette er, at mange, der arbejder indenfor området er selvlærte og igen, at der er mangel på arbejdskraft.
Hvad kan man som virksomhed og privatperson gøre?
Hvis man er interesseret i online markedsføring har man mulighed for at tage et 6 ugers kursus indenfor området. Disse tilbydes flere steder, et af dem er hos Bigum&Co. Her tilbydes kurset gratis for arbejdsløse, som er medlem af en A-kasse eller, man kan som virksomhed/privatperson betale for at deltage.
Mangler man som virksomhed ansatte med digitale markedsføring færdigheder kan det anbefales at tilmelde dem til et kursus eller lignende korte uddannelse. Det kan nemlig være meget tidskrævende, hvis de få ansatte, som har styr på online marketing skal oplære alle nye selv eller, hvis de skal til at oprette deres eget academy.
Påvirker det E-handlens vækst?
Danskerne bruger flere og flere penge på nettet i forhold til tidligere år, hvor handlen primært foregik i fysiske butikker. Men i takt med, at de er blevet mere trygge ved at handle på internettet og, at man kan købe alt fra tøj til møbler til dagligvare, er det for mange også blevet nemmere. Denne tendens stopper ikke, heller ikke selvom webshopejerne mangler medarbejdere.
Som virksomhedsejer kan man derfor kun håbe på, at der indenfor nærmere fremtid bliver oprettet en digital markedsføring uddannelse eller, at flere og flere enten vælger at uddanne sig ved hjælp af kurser eller har et naturligt flair for det digitale og kommunikation til, at de kan blive dygtige nok selvlærte.

What lierbating knowledge. Give me liberty or give me death.