Det sker meget sjældent, at det er muligt at lave én samlet markedsføringsstrategi, som bliver opfattet ens på tværs af landegrænser og kulturer. Nedenfor er en række af ting, som du bør være særligt opmærksom på, hvis du ønsker at forberede din markedsføring til et eksportmarked.

Forsøg at bruget korte og forståelige sætninger og undlad helst ordsprog samt metaforer i dit markedsføringsmateriale. De kan være svære at oversætte og hurtigt blive oversat til uheldige eller helt uforståelige tekster i andre lande.

Undersøg samtidig også om betydningen af dit firmanavn, og om nogle af dine produktnavne er grinagtige eller er helt uacceptable i det valgte land. Desuden bør der også undersøges om de symboler, du ønsker at bruge, kan opfattes uheldigt på det respektive marked.

Findes der lokale symboler med den selvsamme mening, så brug i stedet dem i din markedsføring, da det vil være noget de lokale, vil kunne genkende og identificere sig med.

Billeder, farver og lovgivning

I din markedsføring bør du bruge positive billeder, der både afspejler hudfarve og beklædningsnormer på den gruppe af folk, du henvender dig til og ønsker at ramme. Billeder kan hurtigt vække anstød i en lokalbefolkning, så vær påpasselig.

Vælg de rigtige farver og farvesammensætninger i din markedsføring, da farver opfattes forskelligt afhængig af, hvilket land du er i. Vælg derfor farver i din markedsføring, som de lokale opfatter i overensstemmelse med dit budskab.

Ligeledes bør du sætte dig grundigt ind i lovgivningen samt tolkning af lovene i hvert enkelt land. Desuden vil du heller ej kunne forvente, at dine lokale samarbejdspartnere fortæller dig, hvis din markedsføring vil støde nogle i befolkningen.

Derfor skal du grundigt selv forberede dig, inden du vælger at angribe et nyt land med din markedsføring.