Vi lever efterhånden i en tidsalder, hvor alle aspekter i vores liv bliver digitaliseret på den ene eller anden måde. Dette påvirker i høj grad erhvervslivet, der er i et konstant kapløb for at følge med udviklingen. For mange virksomheder betyder dette dog også, at de mere gammeldags servicekvaliteter glemmes.

Det evige kapløb

Danske virksomheder er i et evigt kapløb med deres konkurrenter om at være med på de nyeste moder indenfor teknologi. Dette udvikler sig hurtigt til en selvforstærkende effekt, for jo mere den enkelte virksomhed kæmper for at være banebrydende, des hårdere kæmper konkurrenterne. Det betyder, at udviklingen hele tiden accelereres, og der er ikke tegn på, at dette vil stoppe eller ændre sig. Tvært imod kunne meget tyde på, at den teknologiske udviklingshastighed bare vil øges yderligere i de kommende år. Som dansk virksomhed er dette noget, som man bør ruste sig imod, men man skal også undgå at få tunnelsyn i forholdt til udviklingen. Teknologien er og bør ikke være den primære force for din virksomhed.

De grundlæggende kvaliteter

Moderne teknologi er en måde at give en bedre, hurtigere og ofte smartere service. Alligevel skal man ikke glemme de grundlæggende servicekvaliteter i forhold til sine kunder.  Disse bør til enhver tide være fundamentet, som resten af ens service bliver bygget på.

I en digitaliseret tidsalder, er det nemt at glemme den personlige service, som mange kunder sætter stor pris på. Dermed bliver virksomhedens medarbejdere til identitetsløse væsner, som sidder bag en skærm. Det skal imidlertid ikke være nogen hemmelighed, at de fleste kunder sætter stor pris på en personlig service. En del af enhver udviklingsstrategi i en virksomhed bør derfor indeholde et punkt, der undersøger, hvordan dine medarbejdere forbliver individer og ikke ansigtsløse væsner, som man kommunikere med over internettet.