Om du er selvstændig med ansatte, eller om du har en lederstilling, så er det vigtigt, at du altid motiverer dine ansatte til at yde det optimale. Her er det vigtigt, at du har fokus på deres velvære, for det nytter ikke noget, at du får dem til at gå psykisk ned, fordi du kører dem for hårdt.

Stil høje krav igennem mål

Der er ikke noget galt med at stille høje krav til sine ansatte, hvis de ved præcis, hvad du forventer af dem.

I skal sammen sætte jer ned og lave nogle fælles mål. På den måde er den ansatte selv med til at fortælle, hvad personen kan og ikke kan. Hvis du opstiller alle mål for dem uden at snakke med dem, risikerer du at køre dine ansatte psykisk ned.

Husk at det er dem, som er eksperter i den stilling, som du har ansat dem til.

 

Altid dit ansvar

Som leder skal du acceptere, at det hele i sidste ende er dit ansvar. Så hvis dine ansatte laver fejl, er det i sidste ende dit ansvar, og det må du tage på dig.

Det er også dit ansvar at vurdere, om en ansat er for optimistisk i sin målsætning, for det nytter ikke noget, hvis du tager deres ord for gode varer. Det er ikke dem, som er eksperter i at fastsætte alle de ansattes tid. Her skal du vise lederegenskaber og forstå, om det er realistisk.

Hvis de selv var gode til det, så var der en god sandsynlighed for, at de selv var selvstændige, så du skal acceptere, at det er dit ansvar.

 

Lyt, spørg og lyt noget mere

En god leder lytter til sine ansatte og stiller alle de rigtige spørgsmål for at forstå dem bedre. Det betyder ikke, at I skal have en brokkekultur i jeres virksomhed, og du skal styre det væk fra unødvendig negativitet.

Men du skal ikke være sådan en chef, der kun kan lytte til sig selv.