Hvorfor er det, at du kan køre flere kilometer uden at finde en tankstation, men nogle steder ligger der to tankstationer lige op af hinanden? Hvorfor er det, cafeerne og kaffebutikkerne i København ligger områder?
Det kan virke paradoksalt, når virksomhederne gerne vil tjene så mange penge som muligt, men ikke ligger ligeligt fordelt.
Årsagen til at vi ser dette fænomen kan findes i historien om de 2 is sælgere på en strand.
Historien om de to is sælgere
Forestil dig for et øjeblik, at du sælger is på en strand en varm sommerdag. Der er ikke andre udover dig, der sælger is på stranden.
Hvor vil du placere din isbod?
De fleste vil sige lige i midten, hvilket også er den optimale placering, da der er kortest for alle kunderne.
Det går godt for dig, alle dine kunder er glade, du tjener mange penge og livet er godt.
Næste dag kommer du ned på stranden, og der ser du din gode ven stå med sin is vogn, som er magen til din. I aftaler at dele stranden op i to, og sælge is til hver jeres halvdel af stranden.
Alt er godt og i får hver 50% af kunderne. Denne strategi hedder den socialt optimale løsning i spilteori.
Næste dag når du kommer ned til stranden, har din ven sat hans is vogn i midten af stranden. Han får derved hans 50% af strandens kunder, men han får også halvdelen af de 25% af kunderne, som er tættest på midten.
Over de næste dage kæmper i frem og tilbage på stranden, hvor i skiftes til at vende ud mod den største del af stranden. Til sidst ender i begge ved at placere jeres is vogn inde ved midten, hvor i igen har 50% af kunderne hver. Denne placering af jeres is vogne, hvor ingen af jer kan gøre noget anderledes uden, at det bliver være for en af jer, kaldes for en Nash ligevægt i spilteori.
Årsagen til at vi ser konkurrenter ligge tæt op af hinanden er, at de har opnået en nashligevægt.
Virkeligheden er mere kompleks
Den virkelige verden er mere kompleks end eksemplet med is vognene, da der er forskellige typer produkter, nogle har en lavere pris, andre har bedre kvalitet osv.
Hvis vi tager udgangspunkt i konkurrencen mellem virksomheder, som tilbyder iPhone reparation i Herning, ser vi et spændende resultat.
Der er 3 konkurrenter på markedet, som hedder iHero, WeCoverYou og Labtech Data.
Selvom der er lidt differentiering mellem deres produkter og priser, er det meget den samme service, som de tilbyder, og kunderne kommer ind fra gaden. Vi bør derfor se en Nashligevægt mellem de 3 virksomheder, hvilket næsten også er tilfældet.
IHero og Labtech Data er placeret lige op af hinanden, mens WeCoverYou er placeret en lille smule fra de andre to.
