Tandlægebranchen er som allerede andre blevet berørt af internettet.

Men den store revolution skete ikke til at starte med.

Du skal stadig have dine kunder ind i klinikken og ansætte en række tandlæger for at pleje dine patienter.

Men på især en måde har internettet dog bidraget til at ændre branchen. I dag får du dine kunder ved hjælp af online markedsføring og ikke ved at have den bedste adresse i byen.

Du finder din nye tandlæge ved at søge på Google, sammenligne anmeldelser på Trustpilot og konverterer med en retargeting-annonce på Facebook.

Det sænker indgangsbarrieren for branchen og lader nye og innovative tandlæger komme til.

Lokal SEO og Facebook-annoncer

Især to kilder er effektive, når tandlæger søger efter nye kunder.

Lokal søgemaskineoptimering og Facebook-annoncering.

De lokale søgeresultater ser du, når du søger efter ”tandlæge i aarhus” eller ”tandlæge frederiksberg”. De ser sådan her ud:

tpfrb

De lokale søgeresultater er ikke betalte – men det er heller ikke de almindelige regler for søgemaskineoptimering, der er gældende, når du skal op at rangere højt. I stedet er det vigtigt, at dine kontaktinformationer på din Google My Business-profil matcher dine informationer på hjemmesiden, og at dine kunder er villige til at skrive positive anmeldelser af din virksomhed.

Derfor er det en genvej, hvis du formår at begejstre dine kunder som tandlæger.

Herudover er også Facebook-annoncer et effektivt middel til at lokke flere kunder ind i forretningen.

Du kan som tandlæge vælge at målrette personer, der bor i en vis radius fra din klinik, og som alle er i en given aldersgruppe. Lav reklamer med studierabat til studerende, om hvordan I kan behandle sent om aftenen til det arbejdende folk og paradentose til de ældre. Jo mere relevante reklamer du formår at lave, jo flere kunder kan du også lokke til.

Med de nye markedsføringsmetoder er indgangsbarrieren sænket. Du kan som ny tandlæge hurtigt sætte en stor klinik i verden – det er der flere eksempler på.

Gamle klinikker bliver mindre værd

En konsekvens af at markedsføring på internettet nu bliver en magtfaktor inden for de danske tandlæger er, at de gamle klinikker bliver mindre værd.

Tidligere var måden ind i branchen at købe en eksisterende klinik. Du overtog lejeforholdet til ejendommen, det eksisterende kartotek over klienter og meget mere. Men det koster alt sammen penge. Det er især den eksisterende lister over klienter du kan ringe og arrangere en ny tid til, du betaler for at få med ind i handlen.