Din virksomhed har et svært valg at træffe i forbindelse med hvem, der skal arbejde med den digitale markedsføring.

Den bedste løsning vil sandsynligvis være et specialiseret bureau, der har alle de nødvendige kompetencer inde i huset, ikke arbejder med andet og som kan bistå med markedsføring hele vejen rundt.

Men det er sandsynligvis også den dyreste løsning.

Men er en intern medarbejder virkeligt så meget billigere?

Udover lønnen skal du se på hvilke redskaber og hvilken løbende uddannelse, der kræves.

Eksempel på marketing-medarbejder

Du kan i din virksomhed tiltrække en medarbejder, der er dygtig på tværs af en række kanaler, herunder søgemaskineoptimering, PPC-annoncering, Facebook-annoncering og mere fra omkring 35-40.000 kroner om måneden.

Det er den direkte omkostning.

herudover skal du påregne omkostninger til:

  • Sociale omkostninger, mad og mere til medarbejderen; det er cirka halvdelen af lønnen, du betaler i omkostninger udover
  • Udstyr – din medarbejder skal have en computer med flere skærme
  • Software til arbejdet med især søgemaskineoptimering

Det bliver nemt til flere tusinde kroner om måneden.

Det er alt sammen omkostninger, du skal lægge oveni den direkte løn.

Herudover tæller det også mod interne kræfter og for bureau, at du med en medarbejder er sikker på en omkostning måned for måned. Med et bureau har du som oftest mulighed for at skalere omkostningen ned eller måske endda helt holde op, hvis du ønsker det på et tidspunkt.

Uddan egne

Som alternativ til at hyre et bureau, har du mulighed for at uddanne internt. Du kan tage eksisterende medarbejdere med ansvarsområde inden for eksempelvis kommunikation og hjælpe dem i gang med også at forstå de aspekter af digital markedsføring, der kan skabe værdi i din virksomhed.

Det kan lade sig gøre eksempelvis med et 6 ugers kursus i digital markedsføring fra Bigum & Co eller igennem et eller flere såkaldte AMU-kurser, hvor du får refunderet en del af dine lønomkostninger for at opkvalificere dine medarbejdere.