Der er opstået et utrolig stort pres på rigtig mange detailbutikker. Det stigende antal af butikker betyder hårdere kamp om de kunder, der er, og samtidig er der manglende købslyst blandt danskerne. Danskerne har været rigtig flittige forbrugere de seneste år, men på nogle områder er købslysten altså ikke så stor, og det er den blandt andet ikke på detailområdet.
Der er færre selvstændige forretninger og flere producenter, der selv vælger at åbne butikker, og det betyder, at der er mange detailforhandlere i skobranchen er gået sammen i et samarbejde. Dette har de gjort, fordi de mener, at de står stærkere på markedet, hvis de står sammen. De mener, at med den udvikling i hele branchen er der gode argumenter for at samle hele specialdetailhandlen under en fælles paraply.
Flere andre gået samme vej
Det er ikke kun forretninger i skobranchen, som har valgt at slå sig sammen. Nej, tendensen breder sig til andre markeder også, og blandt er der sket meget i møbelbranchen, hvor der også er flere forhandlere, der har slået sig sammen om detailhandlen. Det er simpelthen en nødvendighed, at man gør dette, for alternativet er, at man bliver nødt til at lukke og slukke. Markedet er begrænset, og der er stadig hårdere konkurrence, og derfor er det ikke sikkert, at man bare kan regne med de kunder, som man har haft gennem mange år. Nu sker der så det, at der er en koncentration i detailhandlen, så der bliver færre butikker samlet set.
