At starte en virksomhed op i dag er svært at forestille sig uden ”skyen” – data hosted på datacentre rundt omkring i verden og ikke på din egen computer.
Cloud computing er blevet markant billigere over de næste år – især efter at giganterne Microsoft, Apple og Google gik helhjertet ind i markedet.
Netop Google sætter lige nu standarden for hvor billigt du kan drive en virksomhed i skyen, inklusive mail, dokumenthåndtering, dokumentdeling og meget mere.
Chromebooks, Google Drive og Gmail
Du har lige nu mulighed for at købe en Chromebook ned til 1.500 kroner i Danmark. En Chromebook er en simpel computer med en 16GB eller 32GB SSD-harddisk, en mindre processor, et par gigabyte RAM og ellers et stort batteri. Chrome OS, bygget på linux, klarer alt i skyen. Du kan ikke installere programmer på computeren, men i stedet mindre apps der udvider funktionaliteten som du kender det fra din telefon.
Men udover Photoshop, videoredigering og enkelte specialistprogrammer er det få ting du i dag skal have liggende lokalt på din computer.
Din mail bliver håndteret af Gmail. Tekst- og taldokumenter af Google Drive. Du har backup af billeder med din konto og kan redigere dem med online-programmet Picasa.
Og nu kommer det rigtigt spændende – prisen per bruger for mere plads end i nogensinde kommer til at bruge er 4 dollars om måneden. Det svarer i dagens kurs til sølle 25 kroner.
25 kroner vs almindelig hosting
De 25 kroner skal sammenlignes med hvad hosting ellers ville koste dig. Alternativet må siges at være en hosted exchange-løsning med Microsoft. Det koster hurtigt hundrede til to hundrede kroner per bruger.
Du kan også hoste mail med en app som RoundCube eller SquirrelMail på et almindeligt billigt webhotel – følg linket for at se priser på dette. Prisen er lav, men supporten eksisterer ikke, programmer er ikke tilpas udviklede og du bliver hurtigt begrænset.
Googles applikationer og Chromebooks kan sætte din virksomhed i gang på ingen tid – og, ligeså vigtigt, til absolut ingen penge!
Sværger du til Windows skal du have fat i det lignende One Drive, der til en lidt højere pris og med din vante Windows-funktionalitet tilbyder dig cirka samme muligheder som Google Drive-suiten gør.
