Dårlige betalere har ofte mange begrundelser for, hvorfor fakturaen ikke er blevet betalt til tiden, og det kan være super frustrerende for virksomheder. Heldigvis er der nogle foranstaltninger du kan gøre dig for at undgå mange af disse uheldige situationer. 

Det er især disse tre begrundelser, der hyppigt bliver brugt:

  • Skyldner mener, at regningen skal betales af en anden
  • Skyldner er ikke enig i, hvad der er aftalt
  • Skyldner har ikke modtaget en faktura

Hvem er din kunde?

Den bedste måde at undgå, at din kunde ikke påstår at være den rette skylder, er ved at indføre en fast procedure for nye kunder. En god idé er at forsøge at identificerer dine kunder, således at du allerede ved indgåelsen af en aftale har styr på, hvem fakturaen skal stilles til.

Er kunden kreditværdig?

Ved at din kunde er identificeret, kan du også nemt og hurtigt undersøge, om den pågældende kunde er kreditværdig og derved, om du er i risiko for, at kunden ikke betaler din faktura. Kreditværdigheden kan du selv undersøge ved at indhente et regnskab.

Viser det sig, at din kunde ikke er kreditværdig, skal du have sikkerhed for din betaling, inden du udfører et givent stykke arbejde.

Det skal du gøre, hvis kunden ikke betaler

Det kan være svært helt at undgå kunder, som ikke betaler. Det er vigtigt, at du først sender et inkassovarsel til din kunde, inden du sender din sag til inkasso.

Inkassovarslet kan du anføre i en eller flere rykkerbeskrivelser. Betaler skyldner ikke trods en eller flere rykkerbeskrivelser, bør sagen hurtigst muligt sendes til inkasso. Sender du en sag til inkasso, kan du enten vælge at benytte et inkassobureau eller en advokat inkasso.

Det bedste, du kan gøre, er, at vælge en virksomhed, der tilbyder en inkasso uden omkostninger ”no cure no pay”, da det sikrer at inkassoadvokaten eller inkassobureauet gør alt, hvad de kan, for at få skyldner til at betale.