Som virksomhedsejer vil man altid gerne forbedre virksomheden på en lang række områder. I bund og grund handler det oftest om, at man vil skabe bedre resultater og gøre bundlinjen stærkere, men for at det bliver muligt, vil der altid være en række faktorer, som også skal tilgodeses. Denne artikel kigger nærmere på Business Intelligence.

Hvis du er virksomhedsejer, vil du formentlig altid kigge på, hvordan du gør din virksomhed bedre hele tiden. Du vil overveje, hvordan dit fundament bliver bedre, og hvordan du opbygger større viden hele tiden, så du får konkurrencemæssige fordele. Det betyder kort sagt, at du aldrig kan hvile på laurbærrene. Et af de steder, hvor der virkelig er blevet sat ind mange steder i de senere år, er på området omkring Business Intelligence, også kaldet BI. Der er ingen tvivl om, at det er en stor fordel for virksomheder, når de lærer mest muligt om sig selv og deres omverden, og det er netop det, BI kan hjælpe med. BI handler om, at man udnytter data mest muligt, og bedst muligt, så man får de mest brugbare resultater. Data er ikke anvendelige i sig selv, og de skal analyseres og sættes sammen, før de kan skabe værdi for en virksomhed. Sommetider er data dog så voldsomt store, at det ikke er muligt at bearbejde dem manuelt, men det er ikke længere et problem, hvis man har udstyret sig med BI-teknologi.

Et af de værktøjer, som er blevet meget populære i de senere år, er Microsoft Azure. Det er et redskab, som overskygger de lidt mere traditionelle og standard udgaver af BI.

Markedsføring

Hvis man kigger på de enkelte dele af en virksomhed, hvor data kan bruges, så er det oplagt at nævne markedsføring. Det er indlysende, at der skal et kendskab til, før man kan lave den rigtige og præcise markedsføring, og den viden kommer oftest ved hjælp af data. Her kan man analysere på tidligere kampagner, kundernes engagement eller købevaner, og man kan generelt blive klogere på dem, man vil forsøge at tale til. Her er BI selvfølgelig et effektivt redskab.

Opfølgning

Når man skal lave opfølgning, er det også et område, hvor BI-systemer virkelig kommer til deres ret. Det skyldes, at man hele tiden kan sammenholde data fra de forskellige processer, og man kan finde tendenser, som man så kan reagere på. Det er ekstremt effektivt, at man hele tiden kan koble tallene op mod hinanden, så der ikke er nogen tvivl om konklusionen.

Effektivitet

Det er altid vigtigt, at man har effektive medarbejdere, og at produktionen er effektiv. BI-systemer hjælper med at skabe overblik over faser eller enkelte medarbejdere, så det tydeliggøres, hvor tingene kører godt, og hvor de skal forbedres.

Tilfredshed

Det er selvfølgelig også vigtigt, at virksomhedens medarbejdere er glade, når de går på arbejde. BI giver en række muligheder for at holde øje med medarbejderes tilfredshed, så man ikke risikerer, at der pludselig er en negativ stemning på arbejdspladsen. Det er selvfølgelig vigtigt, fordi det også kan give forringet effektivitet.